10 poslovnih saveta iz devedesetih koji još uvek važe


10 poslovnih saveta iz devedesetih koji još uvek važe

Čak i 20 godina kasnije neki poslovni saveti zlata vrede. 

Možda vam se neki od njih ne čini aktuelnim, ali verujte da nije tako. Samo dobro čitajte “između redova”.

 

1. Vrata se otvaraju zavisno od toga koga poznajete

 

Kasnih devedesetih možda smo govorili doslovno o vratima, ali u modernom virtuelnom svetu princip je ostao isti. Kada se prijavljujete na oglas za posao ili razmišljate o tome s kojim ljudima želite da se povežete, zajednički poznanici ili saradnici mogu da odigraju veliku ulogu. Iako putem društvenih mreža možemo da kreiramo velike grupe kontakata, još uvek će prednost imati kontakti koje ste stvorili uživo.

 

2. Dobro je imati kontakte, ali važno je i da ih održite

 

Upoznati neku osobu je gubitak vremena ako ne planirate da uložite dodatni trud kako biste tu osobu s vremena na vreme podsetili na to da ste se upoznali ili joj dali uvid u svoj razvoj karijere održavanjem kontakta. Podignite slušalicu s vremena na vreme, javite se bivšim kolegama i čestitajte praznike poslovnim partnerima. Mali gestovi jednog dana mogu biti od velike važnosti.

 

3. Pokušajte da se prilagodite u novoj situaciji

 

Korporativna kultura nekad se vodila pravilom “jedna veličina pristaje svima”. Ukoliko ste imali priliku da radite bilo koji kancelarijski posao bilo gde, od vas se očekivalo da se ponašate profesionalno, da poštujete hijerarhiju i radite ono što vam se kaže, bez previše negodovanja. Individualne organizacione kulture danas su možda nešto drugačije, ali potreba da se testira ‘možete li da se uklopite u postojeći tim’ uvek će postojati.

 

4. Obucite se za posao koji želite da radite

 

Kao i poslovna kultura, poslovno oblačenje nekada je slalo vrlo jasnu poruku. Tokom 90ih, kao junior ste mogli biti obučeni poslovno ležerno, na primer, u polo majicu i pantalone ili suknju i lepu bluzu. Do trenutka kada ste dogurali do seniorske pozicije, savetovali su vas da potražite odelo, pristojne cipele i modne dodatke. Na osnovu vašeg izgleda nadređeni su dobili jasnu poruku da imate ambiciju da napredujete. A to pravilo važi i danas – bez obzira što vaš šef danas možda nosi farmerke i jednostavnu crnu majicu.

 

5. Budite skromni i voljni da učite kroz svaki zadatak

 

Tokom 90ih, ako vam je šef tražio da mu donesete kafu i 10 kopija ugovora, učinili ste to s osmehom. Shvatali ste da ste plaćeni za posao koji vam daje direktan uvid u ponašanje nadređenih, kontakt sa njima i učenje od njih. Danas, oni s malo iskustva mogu doći u iskušenje i da odbiju nešto što smatraju ‘beskorisnim poslom’, ali to ne znači da je odbijanje dobra ideja. Ljudska priroda nije se previše promenila: skromnost će uvek biti na ceni.

 

6. Uspeh ne zavisi od truda, već od vidljivosti i vrednosti

 

Na početku karijere ljudi se jako trude i beskrajne radne sate ulažu u zadatke koje niko ne vidi. Teško da ćete da napredujete ako se ne pobrinete da menadžeri budu svesni vašeg doprinosa i njegovog uticaja. Današnje stavljanje timova u fokuse i produktivnost znače da je stvaranje vidljive dodate vrednosti važnije nego ikad.

 

7. Loše ponašanje utiče na vaš ugled

 

Izgubiti živce na poslu nikada nije bilo poželjno, čak ni danas, uprkos nešto ležernijim pravilima i prijateljskoj radnoj atmosferi na poslu. Upravo suprotno, danas su rizici i veći jer vaš ispad neće biti samo nešto što se prepričava među kolegama ili kruži kao urbana legenda među novim radnicima, već je velika verovatnoća da ćete završiti na nekoj društvenoj mreži. Iste sekunde.

 

8. Iskoristite sve blagodeti edukacija koje vam poslodavac plaća

 

Koncept “zaposleni se moraju usavršavati kako bi ostali konkurentni” postoji već nekoliko decenija, a poslednjih godina 20. veka firme nistu štedele na tome. Danas, mogućnosti su još veće, posebno zahvaljujući (besplatnim) online edukacijama. Iako kompanije još uvek ulažu novac u edukaciju zaposlenih, pitanje je vremena kada će odgovornost dodatnog učenja i usavršavanja biti u potpunosti na samim radnicima.

 

9. Ako želite da sačuvate tajnu, nemojte nikome da je otkrijete

 

Tračarenje na poslu postoji oduvek, a 1996. glavna briga bila je: šta ako kolegi poverite trač, a to dođe do pogrešne osobe. Danas je ovo posebno rizično jer će, zahvaljujući svim sredstvima komunikacije i društvenim mrežama, vaša tajna garantovano biti otkrivena ili doći do pogrešne osobe.

 

10. Poštovanje tuđeg vremena je bitno

 

Poslovna kultura 90ih nije poznavala kašnjenje i remećenje tuđeg rasporeda. Mislili smo da su ljudi tada zaposleni, ali danas je ta zaposlenost otišla korak dalje. S obzirom na opterećene rasporede modernog doba, kašnjenje nije samo nepristojno, već možete nepovratno izgubiti priliku za sklapanje dobrog posla.

 

Izvor: B92